Thursday, January 19, 2012

Marilah Sama-Sama kte jauhi penyakit wahan

Dari Tsauban r.a berkata: Rasullullah s.a.w Bersabda; "Hampir tiba suatu masa dimana bangsa-bangsa dari seluruh dunia akan mengerumuni talam hidangan mereka". Maka salah seorang sahabat bertanya,"Apakah dari kerana kami sedikit pada hari itu?" Nabi s.a.w menjawab," bahkan kamu pada hari itu banyak sekali, tetapi kamu umpama buih di waktu banjir dah ALLAH akan mancabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu dan ALLAH akan mencampakan ke dalam hati kamu pennyakit "wahan". Seorang sahabat bertanya:"Apakah wahan itu hai Rasulullah?" Nabi menjawab:"Cinta pada dunia dan takut pada mati,"



keterangan
        Memanag benar apa yang disabdakan oleh Rasulullah s.a.w akan keadaan umat Islam pada hari ini. Walaupun mereka mempunyai bilangan yang ramai tetapi mereka selalu dipersendakan dan menjadi alat permainan bangsa-bangsa lain. Mereka ditindas, diinjak-injak, disakiti, dibunuh dan sebagainya.
       Bangsa-bangsa dari seluruh dunia walaupun berbeza-beza agama, mereka bersatu untuk melawan dan mengumpul kekuatannya. Sebenarnya, segala kekalahan kaum muslimin adalah berpunca dari kaum muslimin itu sendiri , iaitu penyakit "wahan" yang merupakan penyakit campuran daru dua unsur kedua-dua penyakit ini tidak dapat di pisahkan. "Cinta Dunia" bermakna tamak, rakus dunia dan tiada perasaan untuk berkorban dengan diri dan jiwa dalam memperjuangkan agama, bakhil dan tidak mahu mendermakan harta dijalan ALLAH S.W.T. "Takut Mati" pula bermakna leka dengan kehidup. Kita berdoa agar ALLAH S.W.T menurun kan nushraNya kepada kaum muslimin dan memberikan kepada mereka kejayaan  didunia dan diakhirat.




                                                     Dunia luar datang mengepung,
                                                     Dunia islam sudah terkurung,
                                                     Ibarat buh hanyut terapung,
                                                     dupukul ombak besar mengunung.


                                                     Bilangan banyak tidak berguna,
                                                     Bila "wahan" penyakit kita,
                                                     Takut mati, Cinta dunia,
                                                     Sangat rosak iman di dada.

No comments: